Vi har forskjellige vilkår og betingelser for kunder og forretningskunder. Se de relevante vilkårene som gjelder for deg nedenfor:

Vilkår og betingelser

Oppdatert: 2020-08-25

Disse vilkårene for bruk gjelder for www.vidaXL.no nettside, operert av vidaXL International B.V.

("vi", "vår" eller "oss" som kontekst tillater),

Du aksepterer at bruk av dette nettstedet, og eventuelle transaksjoner gjort via nettstedet, er underlagt disse vilkårene og betingelsene ("Vilkår"). Vi anbefaler at du leser disse vilkårene nøye  og skriver ut en kopi for fremtidig referanse. Ved å besøke, bruke, registrere med eller fullføre en transaksjon via vår hjemmeside, bekrefter du at du har lest, forstått og godtar disse vilkårene. Hvis du er ikke enig I disse vilkåren for bruk, skal du bruke dette nettstedet.

Når du bestiller varer på nettsiden vår, vil du bli bedt om å oppgi personlige opplysninger inkludert (uten begrensning) fullt navn, adresse, postnummer, nåværende bosted og e-post adresse. Din personlige informasjon vil bli brukt i samsvar med vilkårene i våre retningslinjer for personvern. Ved å akseptere disse vilkårene, viser du også at du har lest, forstått og akseptert vilkårene i våre retningslinjer for personvern.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som begrensende lovpålagte rettigheter.

Innhold:

Artikkel 1 - Tjenestetilgjengelighet

Artikkel 2 - Informasjon om oss

Artikkel 3 - Endringer på nettsiden

Artikkel 4 - Bestillingsprosessen

Artikkel 5 - Bekreftelse av ordren

Artikkel 6 - Betaling

Artikkel 7 - Sikkerhet

Artikkel 8 - Levering

Artikkel 9 - Nøyaktigheten av innholdet

Artikkel 10 - Angrerett

Artikkel 11 - Klager og garanti

Artikkel 12 - Klageprosedyre

Artikkel 13 - Eiendomsrett

Artikkel 14 - Tvister og lovvalg

Artikkel 15 - Kontakt oss

Artikkel  1 – Tjenestetilgjengelighet

Ved å legge inn en bestilling bekrefter du at du er i juridisk tilstand til å inngå bindende kontrakter, samt at du har fylt 18 år.

Artikkel 2 – Informasjon om oss

Operert av: vidaXL International B.V.

trading under navnet: vidaXL.no

Kontoradress:

Mary Kingsleystraat 1

5928 SK Venlo

The Netherlands

E-post address:

webservice@vidaxl.no

Registrering No: 52876861

VAT No: NO 915125301 MVA  

Artikkel 3 – Endringer på nettstedet

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i vilkårene fra tid til annen. Enhver endring vil tre i kraft når den er lagt ut på nettsidene og det skal gjelde for alle kontrakter for kjøp av produkter fra denne datoen

 Det er ditt ansvar som kunde å lese gjennom disse hver gang du besøker nettstedet.

Avkall på disse vilkårene kan bare være effektiv når skriftlig og undertegnet av en autorisert representant. I dette tilfellet, de andre bestemmelsene i disse vilkårene forblir fullt forblir intakt.

Artikkel 4 – Bestillingsprosessen

Vennligst se vår Hvordan bestille for informasjon om hvordan du legger inn en ordre på våre nettsider. Alle bestillinger er underlagt våre vilkår og betingelser. (Vennligst se avsnitt 1.2).I løpet av bestillingsprosessen har også kunden bekreftet å ha lest, forstått og akseptert vilkårene. Vi vil akseptere ikke bestillinger som dar ikke den mindre av disse vilkårene sjekket.

Vilkårene i kraft på det tidspunktet vil gjelde for din bestilling  med mindre du spesifikt de reviderte utgaven er oppdatert innen nyere forskning.

Når det bestilles varer på nettsiden vår, må du registrere hos oss og oppgi et brukenavn og et og passord ("log-in detaljer"). Informasjon som du oppgir på dette nettstedet må alltid være fullstendig og nøyaktig. Du alene er ansvarlig for å sikre og hemmeligholde registreringsdetaljene. Vi skal ikke være ansvarlig for eventuelle skader eller tap som kan oppstå som følge av manglende av din egen stilt sikkerhet. Hvis du har noen spørsmål som gjelder din logg inn informasjon, vennligst kontakt oss på webservice@vidaxl.no.

Artikkel 5 – Bekreftelse av bestillingen

Du mottar bekreftelse fra oss når bestillingen er registrert. Vær oppmerksom på at dette ikke betyr at bestillingen har blitt akseptert. Bestillingen din utgjør et tilbud til oss for å kjøpe et produkt. Alle bestillingene må godkjennes av oss og vi skal bekrefte slik aksept ved å sende deg en e-post som som bekrefter at produktet har blitt sendt (“Levering Bekreftelse”). Kontrakten mellom oss (“Contract”) vil bare være inngått når vi sender deg produktet. Før dette vi kan bekrefte deg at vi aksepterer ikke bestillingen, elle du kan avbestille den.

Alle produkter som du bestiller via nettsiden  vil forbli vår eiendom inntil full betaling.

Artikkel 6 – Betaling

Betaling kan skje ved enhver metode nevnt i Betalingsmåter delen.

Vi behandle betalingen så snart som vi mottar din bestilling. Før vi leveres varer, sjekker vi din PayPal-konto og saldoen din.

For å sikre at ditt kredittkort eller debetkort eller Paypal-konto ikke brukes uten din tillatelse, vil vi validere informasjon gitt under bestillingsprosessen (navn, adresse og annen personlig informasjon innsendt av deg) mot aktuelle tredjeparts databaser. Ved å akseptere disse vilkårene, samtykker du til disse analysene.

Denne informasjonen brukes kun til å sjekke identiteten din. Ingen kreditt sjekker er utført og dette ikke påvirke dine lån status . All informasjon gitt av deg vil bli behandlet i henhold til våre retningslinjer for personvern.

Vi tar betalingen kontrollert av en tredjepart kjøpmann tjenesteleverandøren som er kompatibel med hensyn til betalingskortet industristandarder datasikkerhet (PCI DSS versjon 2) ..

Artikkel 7 – Sikkerhet

Når du kommer til betalings stadium av din bestilling, vil det sikre modus automatisk aktiveres. Denne modusen kan bli gjenkjent av en hengelås som er synlig i nederste høyre hjørne av nettleseren din. Den sikre modusen sørger for at alle dine opplysninger er kryptert for økt sikkerhet.

For at vi skal kunne behandle betalingen med debet- eller kredittkort, vil vi be om kortdetaljene dine. Du må oppgi denne informasjonen hver gang du betale. Vi skal ikke kontakte deg via e-post eller på annen måte å be om eventuelle betalingskortdetaljer eller sikkerhetsinformasjon. Hvis du mottar noen e-post som ber om slik informasjon, vennligst kontakt vår kundeservice umiddelbart.

Vi bruker rimelige anstrengelser for å sikre at nettstedet er sikker og fri for feil eller virus alle våre brukere rådes til å ta ansvar for sin egen sikkerhet, deres personlige opplysninger. Det er ditt ansvar å sikre at du har riktig utstyr (inkludert uten begrensning oppdatert anti-virus programvare) for å bruke nettsteder trygt. Bortsett fra der det er påkrevd etter gjeldende lover, vil skal ikke være ansvarlig overfor deg eller eventuelle tap eller skade påført deg som et resultat av virus eller annen skadelig innhold ved hjelp av våre nettsider.

Artikkel 8 – Levering

Leveringskostnader og tidsrammer varierer avhengig av leveringsadresse og hvilken type produkt du ønsker å motta. For ytterligere informasjon, vennligst se leverings informasjon.

Vi gjør vårt ytterste for å levere varene på dato. Forsinkelser er tidvis uunngåelige enten på grunn av uforutsette faktorer. Vi tar ikke ansvar for noen forsinkelse eller unnlatelse av å levere produkter innenfor de estimerte tidsrammer hvis det blir helt eller delvis skyldes forhold som ikke ligger innenfor vår kontroll.

Hvis ingen er tilgjengelig på din bolig eller leveringsadresse for å akseptere bestillingen, skal et notat stå å informere deg om gjeldende plasseringen av din bestilling (noe som kan være med naboen).

Vi er ansvarlige for produktene til de blir levert til deg.

Artikkel 9 – Nøyaktigheten av innholdet

Unntak av det som er angitt nedenfor, prisen du betaler er den prisen som ble vist da vi har mottatt din bestilling, unntatt i tilfelle av feil.

Vi bruker våre rimelige anstrengelser for å sikre at alle prisene på nettstedet er nøyaktige, feil noen ganger er uunngåelig. Hvis vi oppdager en feil i pris, vil vi kontakte deg så snart som mulig for å kunne gi deg alternativene: konfirmere igjen med den faktiske prisen eller kansellere bestillingen. Hvis vi ikke er i stand til å kontakte deg, skal bestillingen bli automatisk bli kansellert. Hvis du avbryter, men allerede har betalt, vil vi refundere hele beløpet betalt.

Alle priser er oppgitt i norske kroner (NOK) og inkludert moms (mva) i henhold til gjeldende satser

Alle målinger er omtrentlige. Vi prøver å vise dem så nøyaktig som mulig, men vi kan ikke garantere at de er helt riktig.

Vi prøver å vise bilder av produktene så nært som mulig til deres faktiske representasjon.

Artikkel 10 - Angrerett

Du har rett til å angre denne kontrakten innen 30 dager uten å oppgi noen grunn for dette.

Uttaksperioden vil utløpe etter 30 kalenderdager fra den dagen du mottar, eller en annen tredjepart enn transportøren, og angitt av deg, mottar varene.

For å utøve angreretten må du varsle oss på en utvetydig måte.

Du kan informere oss om alternativet for retur i vidaXL-konto. Ellers kan du sende oss et brev eller en e-post til webservice@vidaxl.no. Du kan også bruke uttaksskjemaet, men dette er ikke obligatorisk.

For å oppfylle uttaksfristen, skal du varsle oss om din utøvelse av angreretten før uttaksperioden er utløpt.

Effekt av angrerett

Hvis du angrer denne kontrakten, refunderer vi alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnadene som følger av ditt valg av en annen leveringstype enn den minst kostbare typen standardlevering som tilbys av oss), uten unødig forsinkelse og i alle fall senest 30 dager fra den dagen vi blir informert om din beslutning om å angre dette. Vi vil gjennomføre slik refusjon ved å bruke de samme betalingsmidlene som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre du eksplisitt har avtalt noe annet; under ingen omstendigheter vil du ikke pådra deg noen gebyrer som følge av slik refusjon.

Vi kan holde tilbake refusjon til vi har mottatt varene tilbake eller til du har gitt bevis for å ha sendt varene tilbake, avhengig av hva som er tidligst.

Du må returnere varene uten unødig forsinkelse og i alle tilfeller senest 30 dager etter den dagen du varslet oss om at du vil angre på kjøpet. Fristen overholdes hvis du returnerer varene før fristen på 30 dager har gått ut.

Du må betale kostnadene for retur av varene. Returprosedyren vår koster NOK 300 per ordre. For dette må du følge vår returprosedyre. Etter at du har informert oss om returen din, sender vi deg returinstruksjonene. Hvis du ikke vil bruke vår returtjeneste, kan du også returnere produktet selv. Kostnadene som påløper for dette vil ikke bli refundert av vidaXL.

Produktet må returneres til selgeren av produktet i omtrent samme mengde og tilstand som du mottok det. Hvis du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover det som er nødvendig for å bestemme varens art, egenskaper og funksjon, og dette resulterer i at varen reduseres i verdi, kan selgeren trekke et beløp som tilsvarer reduksjonen i verdi i kjøpesummen som skal tilbakebetales.

Artikkel 11 - Klager og garanti

Hvis varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forholdene på kjøpers side, kan kjøperen i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven holde tilbake kjøpesummen, velge mellom korrigering og omlevering, kreve prisavslag, kreve at kontrakten kanselleres og tilbakebetaling fra selger.

Korrigering eller omlevering: Hvis varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren korrigerer mangelen eller leverer den tilsvarende gjenstanden på nytt. Selgeren kan motsette seg kjøpers krav dersom gjennomføring av kravet er umulig eller selgeren medfører urimelige kostnader. Selgeren må foreta korrigering eller erstatningen innen rimelig tid. Korrigering eller omlevering skal skje uten omkostninger for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke vil få refundert sine utgifter og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke gjøre mer enn to forsøk på korrigering eller omlevering for den samme mangelen, med mindre det er spesielle grunner som gjør ytterligere forsøk rimelige. Selv om kjøperen ikke krever korrigering eller erstatning, kan selgeren tilby korrigering eller erstatning hvis dette skjer uten forsinkelse. Hvis selgeren sørger for slik korrigering eller omlevering, kan ikke kjøperen kreve prisavslag eller kansellering.

Prisavslag: Hvis mangelen ikke blir korrigert eller levert på nytt, kan kjøperen kreve et forholdsmessig prisavslag.

Kansellering: I stedet for et prisavslag, kan kjøperen kansellere kontrakten, bortsett fra når mangelen er ubetydelig.

Tilbakebetaling: Kjøperen kan også kreve tilbakebetaling for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel, jfr. forbrukerkjøpsloven § 33. Kjøperen må varsle om et krav til selgeren i tilfelle klage, jfr. og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier gitt av selgeren.

Denne artikkelen påvirker ikke noen av dine andre rettigheter som kunde basert på nasjonale lover og regler.

Artikkel 12 – Klageprosedyre

Entreprenøren har en klageprosedyre på plass, hvor kundene har blitt tilstrekkelig informert og behandler klagen i samsvar med denne klageprosedyren

Klager om gjennomføring av avtalen må beskrives, helt og tydelig, innen rimelig tid etter at kunden har observert feilene.

Klager innlevert til entreprenøren vil bli besvart innen 14 dager etter mottakstidspunktet. Hvis en klage har en forventet lengre behandlingstid, vil entreprenøren svare innen 14 dager med annerkjennelse av kvittering og en indikasjon på når kunden kan forvente et mer detaljert svar.

Kunden skal gi entreprenøren minst 4 ukers tid til å løse klagen i en gjensidig høring. Etter denne perioden oppstår en tvist som er berettiget til tvistløsning.

Er du ikke fornøyd med behandlingen av klagen din? Du kan presentere klagen din til Klagekomiteen via den europeiske ODR-plattformen. (http://ec.europa.eu/consumers/odr)

 

Artikkel 13 – Eiendomsrett

Ved å akseptere vår vilkår erkjenner og godtar at all opphavsrett og andre immaterialrett er gjort tilgjengelig for personlig og ikke-kommersiell bruk.

Du kan laste ned eller skrive ut kopier av innholdet, men bare til personlig bruk fra vår nettside bare.

Kopiering, reprodusere, publisere, distribuere eller vise innhold eller materiale som vises på våre nettsider for annen bruk er forbudt ved lov.

Innholdet og annet materiale på nettsiden vår er tilgjengelig for personlig bruk og skal ikke kopieres eller brukes, med mindre avtalt med oss eller en av våre representanter innenfor godkjente skriftlige vilkår.

Innholdet og annet materiale nettsiden vår er tilgjengelig for personlig bruk og skal ikke kopieres eller brukes mindre avtalt med oss skriftlig.

Atikkel 14 - Tvister og lovvalg

1. Kontrakter mellom selgeren og kjøperen som disse vilkårene og betingelsene gjelder eksklusivt er underlagt lovene i Norge.

2. Eventuelle tvister som måtte oppstå som følge av kontrakten og ikke kan avgjøres i minnelighet, kan bli forelagt de kompetente domstolene i Norge.

Artikkel 15 – Kontakt oss

Hvis du har spørsmål om disse vilkårene eller om nettiden vår, vennligst kontakt vår kundeavdeling.

 

Vilkår og betingelser for forretningskunder

Last updated: 2020-06-01

Content:

Article 1 - Definitions

Article 2 – Identity of the entrepreneur

Article 3 – Applicability

Article 4 – The offer

Article 5 – The contract

Article 6 - Pricing

Article 7 – Performance of the contract and additional guarantee

Article 8 – Delivery and execution

Article 9 – Extended transactions: duration, termination and extension

Article 10 - Payment

Article 11 – Liability

Article 12 – Retention of title

Article 13 – Complaints Procedure

Article 14 – Disputes

Article 1 - Definitions

Throughout these terms and conditions, the following terms and definitions will be used:

1. Day: calendar day;

2. Digital content: data that is produced or delivered in digital form;

3. Long-term contract: a contract that provides for the regular delivery of items, services, and/or digital content during a specific period;

4. Durable medium: any tool - including email - that enables the customer or entrepreneur to store information that is personally addressed to them in a way that enables future consultation or use during a period that is attuned to the aim for which the information is intended, and enables the unaltered reproduction of the stored information;

5. Customer: the natural or legal person which is acting as a professional and/or for a company;

6. Entrepreneur: the natural or legal person that offers products, (access to) digital content, and/or services to customers at a distance;

7. Distance contract: a contract that is entered into between the entrepreneur and the customer in the context of an organised system for sales of products at a distance, digital content, and/or services whereby, until the contract is entered, exclusive or partial use is made of one or more techniques for communication at a distance;

8. Written: in these terms and conditions, “written" includes communication via email and fax if the identity of the sender and the integrity of the email are sufficiently certain;

9. Technique to communicate at a distance: a resource that can be used for entering into a contract without the customer and the entrepreneur having to come together at the same time in the same space;

10. Website: the entrepreneur’s web shop on which goods and services are offered which can be bought by customers;

11. Platform: the external environment on which entrepreneurs can offer goods and services which can be bought by customers.

Article 2 – Identity of the entrepreneur

The private limited liability company vidaXL International B.V., Mary Kingsleystraat 1, 5928 SK Venlo, The Netherlands. Operating in the Netherlands under the VAT number: NO 915125301 MVA, trading under the Chamber of Commerce number 52876861.

Article 3 - Applicability

1. These terms and conditions are applicable to every offer of the entrepreneur and every distance contract between the entrepreneur and the customer.

2. If the customer includes provisions or conditions that deviate from or do not appear in the general terms and conditions in their assignment, then provisions or conditions will only be applicable to the entrepreneur in the case they are accepted expressly in written form.

3. The text of these terms and conditions will be made available to the customer before the distance contract is entered. If this is not reasonably possible, the entrepreneur will state, before the distance contract is entered, the way the terms and conditions can be consulted at the entrepreneur and that they can be sent as soon as possible, free of charge, at the customer's request.

4. If the distance contract is concluded electronically, it may be that, contrary to the previous paragraph and before the distance contract is entered, the text of these terms and conditions can be made available to the customer by electronic means in such a way that it can be stored by the customer in a simple manner on a durable data carrier. If this is not reasonably possible then, before the distance contract is entered, it will be stated where the terms and conditions can be consulted by electronic means and that they will be sent electronically or in another way, free of charge, at the customer's request.

5. If and insofar as one of the provisions of these general terms and conditions is null or void, the concerning provision must be read in the way of the legally permitted provision that is closest in content to the intentions of the parties, as it appears from the null or void provision, while the remaining provisions remain fully in effect.

6. If, in addition to these terms and conditions, specific conditions of an external platform on which products and services are being offered by the entrepreneur apply, the customer can, in the event of conflicting conditions, always invoke the applicable condition that is most favourable to them, but only if the Terms & Conditions are non-derogable.

Article 4 – The offer

1. If an offer is subject to a limited duration or subject to conditions, this will be explicitly stated in the offer.

2. The offer will include a full and detailed description of the offered products, digital content, and/or services.

3. The content of the website as well as its offer have been composed with the greatest care. However, the entrepreneur cannot guarantee that all information on the website is always correct and complete. Because of this, all prices, the offer and other information on the website and in other materials from the entrepreneur are subject to obvious programming and typing errors.

Article 5 - The contract

1. The contract shall come into force at the time the customer accepts the offer and complies with the corresponding conditions.

2. If the customer has accepted the offer by electronic means, the entrepreneur will immediately confirm by electronic means the receipt of the acceptance of the offer. If the receipt of acceptance of the offer has not been confirmed by the entrepreneur, the customer can terminate the contract.

3. After the customer accepts the offer, the entrepreneur reserves the right to cancel the offer within 3 working days of acceptance. The entrepreneur will notify the customer immediately of such cancellations.

4. If the contract is concluded electronically, the entrepreneur will take appropriate technical and organizational measures to secure the electronic transfer of data and will ensure a secure web environment. If the customer can pay electronically, the entrepreneur will observe appropriate security measures to this end.

5. If, after the contract is accepted, it turns out the client has provided any incorrect details, the entrepreneur has the right to fulfil its obligations only after receiving the correct details.

6. The entrepreneur can, within the statutory provisions, investigate whether the customer can fulfil their payment obligations, as well as investigate all the facts and factors that are of importance for entering into the distance contract responsibly. If, based on this investigation, the entrepreneur has solid grounds for not entering into the contract, they are entitled to refuse an order or application, stating reasons, or to attach special conditions to the implementation. If the entrepreneur, based on the investigation, declines the request or attaches special conditions to it, the customer will be informed of this no later than 3 days after concluding the contract.

Article 6 - Pricing

1. All prices mentioned on the website of and in other materials from the entrepreneur, are including VAT (unless stated otherwise) and unless stated differently on the website, are including other applicable charges.

2. Contrary to the previous paragraph, the entrepreneur can offer products or services, whose prices are linked to fluctuations on the financial market over which the entrepreneur has no influence, at variable prices. This linkage to fluctuations and the fact that any stated prices are target prices will be stated in the offer.

3. The entrepreneur can change prices 2 weeks after conclusion of the contract. Customers that do not agree with the change have the authority to terminate the contract without being charged for this by the entrepreneur.

4. Additional charges, such as delivery fees and payment fees, will be mentioned on the website and will at least be shown during the order process.

Article 7 – Performance of the contract and additional guarantee

1. The entrepreneur guarantees that the delivered products and services comply with the contract, on the understanding that minor deviations accepted in the sector regarding specified sizes, weights, quantities, discolorations and slight mutual colour deviations, etc., do not count as shortcomings on the part of the entrepreneur.

2. The customer must examine the goods delivered at the time of delivery and the customer must check whether the delivered goods meet the contract stipulations. This includes:

- whether the correct goods have been delivered;

- whether the delivered goods correspond in terms of quantity and number with what has been agreed;

- whether the delivered goods meet the requirements that may be set for normal use and/or commercial purposes.

In case of visible defects or shortcomings, the customer must report these to the entrepreneur within 14 days after delivery. In case non-visible defects or shortcomings are found, the customer must report these to the entrepreneur within 14 days at the latest after he could reasonably have discovered these. If the customer does not do this, he is no longer entitled to any form of repair, replacement, compensation and/or refund in respect of these defects.

3. If the entrepreneur considers a complaint to be justified, the relevant products will be repaired, replaced or (partially) reimbursed after consultation with the customer. The entrepreneur can thereby redirect the customer to a manufacturer or supplier.

Article 8 – Delivery and execution

1. In compliance with that which is stated in this respect in article 3 of these terms and conditions, the entrepreneur will carry out accepted orders with appropriate rapidity.

2. The entrepreneur is entitled to engage third parties if required to perform the duties under the contract.

3. The specified delivery times must be interpreted as a duty of reasonable effort and are deemed to have been approximated. The entrepreneur is free to choose the carrier. Except in the event of intent or deliberate recklessness on the part of the seller, exceeding of the delivery time shall never entitle the customer to any form of compensation.

4. The entrepreneur reserves the right to deliver sold products in parts.

5. The risk of damage to and/or loss of products rests with the entrepreneur until the time of delivery to the customer, unless expressly agreed otherwise. If the customer agrees to pick up the products, the risk is transferred when the products are handed over.

6. If the customer, or a third party designated by them, is not present at the delivery address on the agreed time to receive the products, the entrepreneur has the right to take back the products. In consultation with the customer, the entrepreneur might, at additional costs, offer the products to the customer at a different time and/or day. If delivery proves to be impossible, the payment obligation will not be cancelled and any additional costs, including the return costs, will be charged to the customer. 

Article 9 – Extended transactions: duration, termination, and extension

Termination:

1. The customer can always terminate a contract that is entered for an indefinite period and is for the regular delivery of products, digital content or services in accordance with the termination rules agreed to and a period of notice of no more than two months.

2. The customer can always terminate a contract that is entered for a definite period and is for the regular delivery of products (including electricity), digital content or services at the end of the definite period with the observance of the termination regulations agreed for this purpose and a period of notice of a maximum of two months.

3. The customer can terminate the contracts stated in the foregoing paragraphs in writing.

Extension:

4. A contract that is entered for a set period and is for the regular delivery of products (including electricity), digital content or services will be automatically extended for the same definite period.

5. The mentioned periods of notice also apply for terminations by the entrepreneur

Article 10 - Payment

1. The customer has the duty to pay the entrepreneur with the during the order process and on the website mentioned payment methods. The entrepreneur is free to offer various payment methods which can change from time to time. Insofar as not otherwise determined, the customer is obligated to pay within 14 days of delivery.

2. If the customer does not fulfil their payment obligation(s) in a timely manner, they are immediately liable by law, without a notice of default being required. The entrepreneur is entitled to increase the amount payable by statutory interest rate and the entrepreneur is entitled to charge the extrajudicial collection costs incurred by them to the customer.

Article 11- Retention of title

1. Delivered goods remain the ownership of the entrepreneur until the customer pays the payable amount in full.

Article 12- Liability

1. Subject to intention or gross negligence, the total liability of the entrepreneur towards the customer due to imputable failure in the performance of the contract is limited to compensation to a maximum of the amount stipulated for that contract (including VAT). In case of a long-term contract, then said liability is limited to a reimbursement of the amount that the customer owed to the entrepreneur in the 3 months preceding the event causing the damage.

2. The entrepreneur shall not be liable towards the customer for indirect damage, including, but not limited to, consequential damage, loss of profit, missed savings, loss of data or damage due to business interruption.

3. The customer indemnifies the entrepreneur against any claims in respect of third parties, except in the event of intent or deliberate recklessness on the part of the entrepreneur or a statutory director of the entrepreneur.

4. The preceding paragraphs shall not apply to damage suffered by the customer caused by reselling faulty products purchased from the entrepreneur, in case the clients of the customer commit to legal action against them.

5. Unless performance of the contract is permanently impossible, the liability of an entrepreneur due to an attributable failure to fulfil an obligation from the contract shall only arise if the customer informs the entrepreneur forthwith, in writing, with a reasonable deadline for remedying the failure, and the entrepreneur continues to be in default in the fulfilment of its obligation after that term. The notice of default must contain an as complete and as detailed a description as possible of the shortcoming, so that the entrepreneur is given the opportunity to respond adequately.

6. A condition for any right to compensation is that the customer always reports the damage to the entrepreneur in writing as soon as possible, but no later than 14 days after it arises. Damage that has not been brought to the attention of the entrepreneur within that period is not eligible for compensation, unless the customer can demonstrate that he could not have reported the damage earlier.

7. In the event of force majeure, the entrepreneur shall not be obliged to compensate for any damage to the customer.

Article 13 – Complaints procedure

1. The entrepreneur has a sufficiently publicised complaints procedure and will deal with the complaint in compliance with this complaints procedure.

2. Complaints concerning the performance of the contract must be submitted to the entrepreneur, fully and clearly described, within a reasonable period after the customer has ascertained the defects.

3. Complaints submitted to the entrepreneur will be replied to within a period of 14 days calculated from the date of receipt. If a complaint requires a foreseeably longer processing time, the entrepreneur will reply within the period of 14 days with a confirmation of receipt and an indication of when the customer can expect a more extensive reply.

Article 14 - Disputes

1. Contracts between the entrepreneur and the customer to which these terms and conditions apply are exclusively governed by the laws of the Netherlands.

2. Any disputes that might arise from the contract and cannot be settled amicably, may exclusively be submitted to the court of Oost-Brabant, location ‘s-Hertogenbosch. This is subject to the extent that mandatory rules of jurisdiction limit this choice. The entrepreneur and customer may settle their disputes by means of binding advice or arbitration.

 

Vilkår og betingelser for bruk av nettstedet vidaXL

Versjon: 2020-06-01

Innholdsfortegnelse

Artikkel 1 - Definisjoner 

Artikkel 2 - Gyldighet 

Artikkel 3 - Kundekonto 

Artikkel 4 - Vilkår og betingelser for bruk for nettstedet 

Artikkel 5 - Ordre 

Artikkel 6 - Auksjoner

Artikkel 7 - Tilbakemeldinger 3

Artikkel 8 - Avslutte konto og nettstedets funksjoner 

Artikkel 9 - Personvern og personopplysninger 

Artikkel 10 -Åndsverk og data fra tredjeparter 

Artikkel 11 - Ansvar 

Artikkel 12 - Diverse 

Artikkel 1 – Definisjoner

  • Konto: Kontoen som brukeren må opprette for å kunne legge inn bestillinger, delta i auksjoner og gi tilbakemeldinger.
  • Tredjepartsselger(e): En tredjepart som tilbyr produkter til brukere via nettstedet.
  • Bruker: Alle besøkende på nettstedet.
  • Betingelser og vilkår for bruk: Disse vilkår og betingelser for bruk for nettstedet vidaXL.
  • Bedømmelse: En bedømmelse som kan gis av brukeren av vidaXL, nettstedet og/eller tredjeparts selger(e).
  • Auksjoner: De auksjonene som holdes av vidaXL på nettstedet.
  • vidaXL: vidaXL Marketplace International B.V. med hovedkontor i (5928 SK) Venlo på Mary Kingsleystraat 1.
  • Nettside: Nettsiden som aktivt finnes under URL vidaxl.nl og ethvert nettsted, URL eller applikasjon dedikert til vidaXL.

Artikkel 2 - Gyldighet

  1. Disse vilkårene for bruk gjelder for enhver bruk av nettstedet, inkludert bruk av kontoen.
  2. vidaXL forbeholder seg retten til å endre vilkårene for bruk fra tid til annen. De endrede vilkårene for bruk vil være gjeldende så snart de er lagt ut på nettstedet. Derfor er det tilrådelig å sjekke vilkår og betingelser for bruk regelmessig.

Artikkel 3 – Kundekonto

1.     For å kunne legge inn bestilling, delta i auksjoner og gi tilbakemeldinger, er det nødvendig å opprette en konto. Brukeren kan opprette en konto ved fylle ut de nødvendige opplysningene via online-skjemaet på nettsiden. Dette skjemaet finnes under overskriften ”Ny kunde?”.

2.     For å opprette en konto skal brukeren:

  1. være minst 18 år på det tidspunktet kontoen opprettes; 
  2. ha en gyldig e-postadresse. re
  3. Når kontoen har blitt opprettet, vil brukeren motta en bekreftelsesmail. Så snart kontoen har blitt aktivert, kan brukeren logge inn ved hjelp av sin e-postadresse og det passordet som han eller hun har valgt.
  4. En e-postadresse kan kun brukes én gang for å opprette en konto. En konto er strengt personlig, må ikke overdras og er knyttet til den brukeren som har opprettet kontoen.
  5. Brukeren skal sikre at de opplysninger han eller hun leverer vedrørende kontoen og i ytterligere kommunikasjon med vidaXL er korrekte, fullstendige og oppdaterte. Enhver endring av personopplysningene kan foretas av brukeren selv ved å logge inn på kontoen og foreta endringene.
  6. Brukeren skal holde passord hemmelig og skal foreta rimelige foranstaltninger for å forhindre uautoriserte tredjeparter i å få kjennskap til passord og/eller bruke hans eller hennes konto.
  7. Brukeren er forpliktet til straks å underrette vidaXL i tilfelle av tap, tyveri eller (mistenkt) misbruk eller uautorisert bruk av passord og/eller konto av tredjemann. Inntil denne meddelelse rent faktisk mottas av vidaXL, vil brukeren bli holdt ansvarlig for eventuelle skader som følge av misbruk av passord og/eller konto.
  8. Hvis vidaXL konstaterer eller har mistanke om at uvedkommende bruker eller i stand til å bruke brukerens konto, forbeholder vidaXL seg retten til straks å blokkere den eksisterende konto og inndrive eventuelle skader, vidaXL kan lide som følge av dette fra brukeren, uten at vidaXL skal bli holdt ansvarlig for skader forårsaket av brukeren.

Artikkel 4 – Bruk av nettsiden

  1. Brukeren garanterer at de opplysninger og data levert av han eller henne er korrekte, fullstendige og pålitelige. vidaXL forbeholder seg retten til å kontrollere gitte opplysninger og data og fjerne opplysninger og data fra brukeren hvis det bevises at de er ukorrekte eller hvis korrekthet ikke kan verifiseres.
  2. Brukeren må ikke:
  • forstyrre driften av nettsiden eller bruke programvare som kan forstyrre driften av nettsiden;
  • igangsette prosesser/gi prosesser mulighet til å fortsette, som med rimelighet kan mistenkes for å begrense andre brukere eller har negativ innvirkning for brukeren av nettsiden. 
  • opptre som en annen bruker.
  1. Brukeren må ikke gjengi nettsiden eller noen del av nettsiden eller stille den til rådighet (ved hjelp av deep-linking eller annet), uten først å ha fått skriftlig tillatelse fra vidaXL.

Artikkel 5 – Ordre

  1. vidaXL’s generelle vilkår og betingelser og vidaXL’s returbetingelser gjelder for alle ordre hos vidaXL som plasseres på nettsiden. Brukeren aksepterer disse generelle vilkår og betingelser samt returbetingelser, når han eller hun oppretter en konto.
  2. For ordre hos tredjepartsselgere gjennom nettsiden gjelder tredjepartsselger(es) generelle vilkår og betingelser samt returbetingelser. Disse finnes på tredjepartsselgernes nettside. Hvis tredjepartsselgeren ikke har separate vilkår og betingelser og/eller returbetingelser, vil vidaXL’s generelle vilkår og betingelser og/eller returbetingelser gjelde for kjøpsavtalen mellom brukeren og tredjepartsselgeren.

Artikkel 6 - Auksjoner

  1. vidaXL’s auksjonsbetingelser gjelder for deltagelse i auksjoner som holdes av vidaXL på nettsiden. Brukeren aksepterer disse auksjonsbetingelsene når han eller hun oppretter en konto, eller når brukeren deltar i en auksjon for første gang.
  2. Brukeren må ikke urettferdig eller urettmessig påvirke budgivningen på noen måte.

Artikkel 7 – Tilbakemeldinger

  1. Etter et kjøp på nettsiden kan brukeren bli, av eller på vegne av vidaXL bedt om å vurdere vidaXL nettside og/eller tredjepartsselger(e) ved å gi en tilbakemelding. vidaXL forbeholder seg retten til – men ikke plikt til, å plassere tilbakemeldingen på nettsiden eller på annen måte offentliggjøre den, inkl. navn, bosted og dato for tilbakemeldingen som blir gitt av brukeren.
  2. I tilfeller hvor tilbakemelding er samlet inn av tredjepart på vegne av vidaXL, gjelder de generelle vilkår og betingelser og/eller vilkår og betingelser fra den pålydende part.
  3. vidaXL forbeholder seg retten til å ikke offentliggjøre en tilbakemelding eller fjerne den fra nettsiden, hvis tredjepartsselgeren kan bevise at den pålydende tilbakemeldingen er:
  • i strid med lovgivningen eller gjeldende bestemmelser; 
  • i strid med den offentlige orden eller anstendighet; 
  • en bedømmelse kun av produktet;
  • ikke vedrører tredjeparts selger;
  • inneholder personlige opplysninger om selger; 
  •  inneholder en URL eller reklame;
  •  er falsk.

Artikkel 8 – Avslutte konto og nettstedets funksjoner

  1. vidaXL forbeholder seg retten til å avvise brukere eller avslutte deres konto ensidig, hvis det er grunn til dette, for eksempel i tilfelle av:
  • uautorisert bruk eller misbruk av nettsiden og/eller konto;
  • manglende overholdelse av disse vilkår og betingelser for bruk eller auksjonsbetingelser;
  • manglende overholdelse av avtaler mellom brukeren og vidaXL og/eller tredjepartsselger(e).
  1. Videre har vidaXL rett til å begrense, avvise eller tilbakekalle visse anvendelser eller midlertidig blokkere kontoen fra å bli brukt i tilfeller som beskrevet i Artikkel 8.1.
  2. vidaXL forbeholder seg på alle tidspunkt retten til å innstille tilgjengeligheten til funksjoner på nettsiden eller forandre disse.

Artikkel 9 - Personvern og personopplysninger

  1. De personlige opplysningene som brukeren leverer til vidaXL, som hans eller hennes navn og adresse, telefonnumre og e-postadresser, behandles av vidaXL i filer som eies av vidaXL. Disse opplysningene vil bli brukt av vidaXL til å håndtere konti og auksjoner, behandle ordre, levering og fakturering og eventuell megling i tvister mellom bruker og tredjepartsselger(e).
  2. Brukeren har til enhver tid mulighet for å få adgang til, endre eller utvide sine personlige opplysninger ved å logge inn på sin konto.
  3. I prinsippet vil vidaXL ikke videregi personlige opplysninger til tredjepart, med mindre dette er nødvendig for å gjøre en avtale med brukeren. vidaXL vil for eksempel gi brukerens navns og adresse, epostadresse og telefonnummer til tredjepartsselger(e ), så vidt dette er nødvendig for å utføre en kjøpsavtale mellom brukeren og tredjepartsselger(e). Kommunikasjonen mellom brukeren og tredjepartsselger(e) håndteres via en mail-funksjon hos vidaXL. Kommunikasjonen gjemmes på vidaXL’s servere og kan brukes av vidaXL for å:
  • hjelpe brukeren og/eller tredjepartsselgeren i tilfelle spørsmål og/eller problemer;
  • vurdere om tredjepartsselgeren oppfyller/har oppfylt hans eller hennes krav;
  • og analysere prosessforbedringer.
  1. Nettsiden bruker cookies. Cookies brukes eksempelvis til å huske innloggings-data. Dessuten er tredjeparts cookies innsatt på nettsiden.
  2. Brukeren kan innstille sin nettleser slik at den ikke mottar cookies under hans eller hennes besøk på nettsiden. I dette tilfelle kan det være at brukeren ikke fullt ut kan utnytte alle funksjoner på nettsiden, eller at hans eller hennes adgang til deler av nettsiden og/eller kontoen er begrenset.
  3. vidaXL forbeholder seg retten til å lagre data vedrørende den besøkendes adferd på nettsiden (IPadressen brukes, blant annet), hvis det er mistanke om misbruk og/eller uautorisert bruk av nettsiden via brukerens konto.
  4. For mer informasjon om hvordan vidaXL bruker brukernes personopplysninger og implementerer cookies på nettsiden, henvises det til vidaXL’s fortrolighetspolitikk, som finnes på nettsiden.

Artikkel 10 – Åndsverk og data fra tredjeparter

  1. Med mindre annet er angitt, forbeholdes alle rettigheter, herunder opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for (opplysninger om) nettsiden vidaXL i det omfang, de ikke er forbeholdt tredjepart/tillatelsesinnehavere, som gjør opplysningene tilgengelige.
  2. Brukeren kan konsultere (opplysningene om) nettsiden og lage kopier til privat bruk, eksempelvis ved å skrive ut eller lagre dem. Enhver annen bruk, f.eks. lagring og gjengivelse av (deler av) nettsiden på en separat nettside eller opprettelse av forbindelser, hyperlinks eller deeplinks (deler av) nettsiden er ikke tillatt uten uttrykkelig skriftlig tillatelse fra vidaXL.
  3. Opplysningene på hjemmesiden er delvis levert av tredjeparter, som tredjepartsselgere og andre brukere (i tilfeller av tilbakemeldinger). vidaXL kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle skader som følge av ukorrekte, ufullstendige eller urettmessige opplysninger fra tredjepart på nettsiden.
  4. Hjemmesiden kan inneholde linker til eksterne internettsider. vidaXl kan ikke holdes ansvarlig for bruk eller innhold av nettsider som linkes via nettsiden, eller som har en link til nettsiden.

Artikkel 11 - Erstatningsansvar

  1. Brukeren anerkjenner, i tilfelle ordre med tredjepartsselger(e), lages kjøpsavtalen mellom brukeren og tredjepartsselgeren, og vidaXL er hverken part eller vil bli part i denne avtalen.
  2. vidaXL er ikke forpliktet til å verifisere eller vurdere kvaliteten, mengden eller kapasiteten av de produktene som tilbys av tredjepartsselger(e) på nettsiden og kan ikke holdes ansvarlig på noen måte for skader som følge av slike opplysninger viser seg å være feil, ufullstendige eller urettmessige.
  3. Skulle vidaXL holdes ansvarlig for skader uten hensyn til dette, er dette ansvar i alle tilfelle begrenset til kjøpsprisen på det pålydende produkt som faktureres av tredjepartsselger til bruker. 
  4. vidaXL’s erstatningsansvar, uansett art, er begrenset til det beløp, som vidaXL’s ansvarsforsikring godtgjør i den pålydende sak.

Artikkel 12 – Diverse

  1. Dersom en eller flere av bestemmelsene i disse vilkårene for bruk ikke lenger er bindende, ugyldig eller implementerbar, vil de andre punktene fortsatt være gyldig i sin helhet. I et slikt tilfelle vil vidaXL erstatte den pågjeldende betingelsen med en ny betingelse, som skal fastsettes av vidaXL og nærme seg den pågjeldende betingelsen så mye som mulig.
  2. Ved bruk av nettsiden, bruk av kontoen og disse vilkår og betingelser er norsk lov utelukkende relevant

 


Vedlegg

Vilkår og betingelser

Personvernerklæring og informasjonskapler

Returrett